top of page
eye.pillo_.wkundalini.flower.chakras-300

عوامل عمده در بیداری بودایی

        بخش اول (کندالینی)          

از آغاز آفرینش، انسان شاهد بسیاری از اتفاقات و رخدادهای مافوق ادراک بوده است بطوریکه در بعضی مواقع قادر به خواندن افکار دیگران می­شد یا شاهد وقایعی بود که بنا به رؤیت او تحقق می­یافت یا اینکه ناظر بر رؤیاهائی بود که در عالم بیداری به حقیقت می­پیوست. انسان به اعمال ذهن هشیار بود و ارزیابی می­کرد. در سطح فرهنگی نیز به اشعار آنهائیکه شعر می­سرودند، موسیقی دلنواز تصنیف و ارائه می­کردند و سایر ...

chakra-e1518107469394.jpg

عوامل عمده در بیداری بودایی

         بخش دوم (چاکراها)         

 چاکرا یعنی گردباد انرژی، چرخ و دایره ـ گرداب یا حلقه. شاید تاکنون متوجه گردباد شده باشید که با چه نیروئی حرکت می کند و حتی می تواند در مسیر خود اشیاء بزرگ و سنگین را جابجا کند. گردباد درون یا چاکرا در حالت دورانی دارد. هر شخص مجموعه ای از چاکراها را در درون خود دارد. چاکراها ساختار روانی دارند. چاکراها در ستون فقرات نیستند بلکه در امتداد آن دراز کشیده اند ...

3 minds.jpg

عوامل عمده در بیداری بودایی

       بخش سوم (سه ذهن)           

در وجود ما دو شخصیت کاملاً مجزا وجود دارد که دو پاره از سه ذهن ما هستند. دو شخصیت باهوش عبارتند از ذهن آگاه و ”ناخودآگاه“. اما در مجموع سه ”خود“ یا سه ذهن در وجودمان هست که وقتی که با هم درآمیزند و به طور کامل ترکیب شوند واحد مقتدری را تشکیل می­دهند که می­تواند هر خواسته ­ای ار به منصه ظهور برساند. یکپارچگی و ارتباط شفاف میان آنها، آنچه را که به آن ...

images.jpg

عوامل عمده در بیداری بودایی

بخش چهارم (خود به خود بودن "بی ذهنی")

خود به خود بودن در طریقت ذن از ارزش والائی هم در درمان بسیاری از ناخوشی­های دماغی و هم اشراق برخوردار است. خود به خود بودن به زبان ساده یعنی طبیعی بودن و عادی بودن. یک حالت ندانستگی و بی­ذهنی است. عملی است بدون طرح و نیّتی از پیش تعیین شده. ”نه ـ اندیشیدن“ در عالی­ترین شکل آگاهی همان خود به خود بودن است. به منظور درک بهتر مثالی می­آوریم که در ادبیات ذن به کار رفته است ...

rockbalancing1.png

عوامل عمده در بیداری بودایی

    بخش پنجم (حضور در حال)     

"مایندفولنس"  را به اشکال گوناگون تعریف کرده­اند. مایندفول­نس یعنی توجه داشتن به شیوه­ای ویژه و با مقصود. آگاهی مستقیم بر هشیاریمان. حضور در حال یا حضور در صحنه ـ یا توجه کرده عمدی به زمان حال. ذهن آگاهی نیز تعریف دیگری از آن است.

حضور در ”حال“ یا مایندفول­نس یک تمرین کهن بودائی است که به زندگی هم اکنون و حال مربوط می­شود. اما شواهد نشان می­دهد که همین نوع مراقبه در چندین سال قبل از بودا توسط فرزانه کبیر ایرانی ...

bottom of page